Jobbigt...
Jag har ett jobbigt samtal framför mig här på jobbet. Det är en kund som tydligen inte förstår sig på våra priser. För mig är det alldeles klockrent att om man säger ett pris, typ 300, och beställer 14 st, och frakt tillkommer med 200 och sen moms på det så blir det... *tänker* 5450 kronor. Om det då är förskottsbetalning man kommer överens om så betalar man innan man förväntar sig någon som helst leverans. Eller hur?
Tydligen inte. Vi har en kund som tycker att om man sagt ett visst pris, typ 300, så går det alltid att pruta några kronor till 297. Och om man beställer 14 så betalar man bara för 12. Och är man ett företag så betalar man inte moms. Och har man inte lust att betala en gammal faktura så kan man ändå förvänta sig att man har 30 dagar på sig att betala ny fakturan, och dessutom levereras godset omgående. Sammanlagt pris: 3564 kronor. När man känner för det.
Vad säger ni? Tror ni att samtalet jag har framför mig blir trevligt? Tror ni det blir kul att upplysa kunden, som nu har jäkligt bråttom att få sitt beställda gods, om att vi inväntar betalning innan vi skickar grejerna? Och att vi inväntar RÄTT summa på vårt konto, och inte momsfritt? Jag tror inte det. Inte alls, faktiskt...
Tydligen inte. Vi har en kund som tycker att om man sagt ett visst pris, typ 300, så går det alltid att pruta några kronor till 297. Och om man beställer 14 så betalar man bara för 12. Och är man ett företag så betalar man inte moms. Och har man inte lust att betala en gammal faktura så kan man ändå förvänta sig att man har 30 dagar på sig att betala ny fakturan, och dessutom levereras godset omgående. Sammanlagt pris: 3564 kronor. När man känner för det.
Vad säger ni? Tror ni att samtalet jag har framför mig blir trevligt? Tror ni det blir kul att upplysa kunden, som nu har jäkligt bråttom att få sitt beställda gods, om att vi inväntar betalning innan vi skickar grejerna? Och att vi inväntar RÄTT summa på vårt konto, och inte momsfritt? Jag tror inte det. Inte alls, faktiskt...
Kommentarer
Trackback